Reklam som inte är reklam, eller?

torsdag 6 mars 2008 kl 9:49

På mitt brevinkast finns en liten skylt där jag tackar nej till oadresserad reklam. Det fungerar bra, reklamhögarna (och tyvärr även lokaltidningen) håller sig undan.

Men det finns ett ständigt återkommande undantag; gång på gång får jag små söta reklamlappar från fastighetsmäklare om att de antingen har en ny fin lägenhet i Ärvinge/Kista till försäljning eller söker en ny fin lägenhet i Ärvinge/Kista som de gärna säljer åt mig om jag vill bli av med den.

Mäklare: Vad får er att tro att nej tack till reklam-skylten inte gäller er?

Andra bloggar om: , , ,
KistaKategori: Hem & bostad, Kista, Ärvinge

6 kommentarer till “Reklam som inte är reklam, eller?”

  1. robert:

    Vad gäller din parentes om lokaltidningen är vi inte överens. Likt alla gratistidningar är journalistiken i ”vår tidning” frånvarande. Man ägnar sig till största delen åt ytligt surfande på negativa händelser.

    Tidningen är till stor del identisk med de andra lokaltidningarna runt om i storstockholm och när det gäller de artiklar som finns med i alla tidningar är det något hälsosammare ställt med skriverierna. Någongång har jag t o m hittad embryon till undersökande journalistik.

    Mitt intryck är att lokaltidningen förvrider nyhetsrapporteringen genom billiga sensationsskriverier med tyngdpunkten lagd mot läsare som reagerar på sensationella rubriker ( läs: medelmåttigt intelektuella ).

    Tyvärr stoppas den i min låda trots ”reklamförbud”.

  2. Aleks:

    Så sant.
    Schyssta nyheter meddelas i form av en liten notis medan negativ information relaterad till vår stadsdel lyfts fram som en radikal händelse.

    När jag anordnade donation så att samtliga kommunala förskolor får varsin KidSmart dator från mitt företag (IBM) kom det som en notis.

    Mitt i-tidningar bagatelliserar såna relativt stora händelser.

    Journalister dvs. skribenter i lokaltidningar verkar vara av den sorten som ingen annan seriös tidning ville anställa.
    Dessutom är dom lagda åt ”vänster” så alla negativa nyheter lyfts fram som resultat av dagens majoritet.

  3. Linus:

    Jag har haft samma problem överallt jag har bott. Mäklar och pizzarestauranger lämnar reklam ändå.

    Ibland lägger jag dem på brevlådan och skriver ”Tillbaka till avsändaren”.

  4. KistaChic:

    I teorin håller jag faktiskt med er. Jag har för mig att det tidigare fanns med s.k. samhällsinformation i Mitt-i adresserat från kommunen. Nu hittar jag inget sånt i det nummer som ligger online och just därför kan det kanske vara ”rätt” att jag inte får tidningen längre.

    Dock vill jag ha den för att den, precis som mycket annat, är Kistainspiration för mig som KistaBo – trots att de oftast fokuserar mer på negativa grejer än positiva.

    Mäklarreklamen delas däremot inte ut av DR-utdelarna utan av mäklarna själva när de är i området.

  5. Pompom:

    Lokaltidningen landar prydligt på min hallmatta, jag tror att jag har en sån där samhällsinformationsklausul på min instruktionslapp till reklamfolket och det räcker.

    Mäklarreklam är tydligen också samhällsinformation. Men jag får inget sånt, kanske är min dörr för sliten för att de ska vara intresserade av att sälja den.

  6. noojin:

    i kista tidningen finns det rutor om reklamer o såna saker o jag vill vet vart man gör i kista nagelförlängning för 300kr i kista ????

Kommentera