En stilla kvart på Salong Zax

lördag 15 mars 2008 kl 16:56

Förra fredag kväll tog jag en liten oplanerad paus på Salong Zax; jag satt med bomull över ögonen och lyssnade på salonglivet istället för att se det. Trots att ljudnivån var hög med radiomusik, hårfönar och många kunder på samma gång blev jag riktigt avslappnad under den kvart som jag såg svart, det var ett genomgående skön stämning på personalen och stället.

Mest fascinerad blev jag dock medan jag satt och väntade på min tur; en kvinna fick sina ögonbryn plockade med ”sytrådsmetoden”; jag har hört talas om den tidigare men aldrig sett det utföras; Så mycket mer avancerat än en simpel pincett eller lite vax.

KistaKategori: Kista, Kista Galleria

9 kommentarer till “En stilla kvart på Salong Zax”

  1. robert:

    Urban meditation, något för en ny nyandlig rörelse kanske?

    Är månne tystnad, natur och stillhet en överflödig, rent av onödig, ingrediens. Vi på tjugohundratalet använder istället fart o fläkt att slappna av till.

    Nu förstår jag alla bludande rakryggade människor på tunnelbanan. Dom är intierade i den här rörelsen sen länge.

    Jag ska ta skeden i vacker hand och njuta nästa gång civilisationen skränar.

  2. Leala:

    Men blir ögonbrynsplockningen på sax bra? lite orolig ska på bröllop i helgen men skulle behöva forma till ögonbrynen lite innan (men jävligt läskitgt att göra det precis innan en viktigt event )

  3. Pompom:

    Hur funkar sytrådsmetoden? Jag lyckas inte ens föreställa mig det.

  4. KistaChic:

    Leala: Jag har inte testat ögonbrynsplockningen själv. Berätta hur det blev om du testar.

    Pompom: Med hjälp av två tvinnade trådar så rycker man bort hårstrån, oftast plockas då fler än bara en åt gången. Lite svårt att förklara med ord – du får gå dit och spana. Du förstår vad det är direkt när du ser det.

  5. Roula:

    Hej alla!

    Snart öppnar jag i Kista Gallerian, närmare sagt i Salong SAX!
    Laser Beauty Clinic kommer att erbjuda IPL behandlingar för hårborttagning och hudföryngring med oslagbara priser!

    Kul att läsa kommentarerna i den här sidan!

    Jag tror att jag kommer att trivas i Kista Galleria och i salong SAX!

  6. Nina:

    Hej allihopa!

    Jag vill dela mig min erfarenhet av Salong Zax:

    Personalen är okunnig o lyssnar inte på kunden och speciellt ägarinnan som jag förstod att hon syr o ställer i allt o alla på ett oförskämt sätt.

    Hon e knappast serviceinriktad. Jag frågade varför de inte har en prislista och fick ett surt svar tillbaka att de inte behöver ha det!

    Jätte tråkigt

  7. Roula:

    Hej igen!

    Jag har inte startat än i Salong Zax! Tyvärr har det visat sig att de är oseriösa & därför tvekar jag att starta ett samarbete.
    Men jag återkommer vart det blir snart!
    Jag kommer att ha massor med erbjudande!
    Så gå in på hemsidan o läs mer om detta! laserbeautyclinic.se

  8. Tola:

    Jag har länge gått till en och samma frisör på Salong Sax i Kista Galleria för att jag gillar hur han klipper och slingar mitt hår. Det har varit skönt att sitta där men det senaste året har jag mer och mer börjat känna missnöje och känna mer stress än avslappning i salongen. Min frisör har för många kunder på en gång så tiden att sitta där blir bara längre och längre. Den höga technomusiken som de spelar från morgon till kväll och varje gång jag har varit där är den största faktoren att det var mitt sista besök på denna salong idag. Håret ser fint ut men jag blev så stressad av dunk dunk musiken. Jag bad de att stänga av den eller åtminstone sänka volymen men det hände inte. Jag kan inte ens höra vad min frisör säger av alla ljud som blandas med musiken. Undrar hur de som jobbar där orkar med det dag efter dag.

  9. Åsa:

    Igår besökte jag Salong Zax med stora förhoppningar och fick tid hos en kvinna jag tror heter Nora.
    Frisören var fruktansvärt dålig. Jag bad om något ganska enkelt, toppning och utväxtbehandling. Frisören gav mig gult hår i botten, lämnade en rand av min egna färg och sen kom den gamla färgen. Jag var väldigt missnöjd men frisören vägrade inse att det hade blivit fel och tyckte att det blev ”jättefint”. Jag pratade med ägaren men fick beskedet att de inte gjorde återbetalningar för behandlingar, de kunde däremot ”fixa det lite fort”. Dum som jag är går jag på deras övertygande övertalning och sätter mig i stolen igen med tron att de kan fixa det. Den nya frisören lägger då i en mörkbrun färg trots min önskan att ha kvar den kopparblonda färgen för att dölja tidigare färgning. Hon lyckas inte dölja den gula randen i hårbotten utan det syns fortfarande att den delen är ljusare. När hon fönar håret säger jag att färgen är mörkare än vad vi diskuterade varva hon säger ”jag förstår inte varför topparna blev så mörka för men det är ju en jättefin höstfärg”. Jag är fortfarande inte nöjd varav hon ber mig att sätta mig i tvättstolen så att hon kan ”fixa till det lite till”, den här frisören passar då på att slänga i en snabb avfärgning.
    Jag blev alltså färgad tre gånger på tre timmar och det ser verkligen hemskt ut. Det är första gången jag gått ut från frisören med mer slitet hår än när jag gick in.
    Jag går aldrig tillbaka!

Kommentera